links boven

dinsdag 9 februari 2016

Haakpatroon Bloem

Mijn Gehaakte Bloemen voor mijn Bloemensjaal!

Het zijn er nog niet genoeg...
maar het begin is er....

Even tussen alle bedrijvigheid door,
 kon ik niet wachten om eraan te beginnen...


Een Bloem haken?


Kan heel goed met dit prachtige amerikaanse
 100% Acryl garen van de
Caron Simply Soft
Haaknaald 4.5

Het is hetzelfde garen waar ik de 
Sunny Log Cabin Blanket van haak,
omdat ik denk dat ik genoeg garen heb, 
besloot ik van elke kleur nog een bloem
 te haken voor een bloemensjaal....

Online is deze wol te bestellen in de webshop van
Schouten Handwerken in Hoorn



Ik ga 15 verschillende bloemen haken 
voor een leuke bloemensjaal,
die ik pas gezien heb! 
Zie een vorig blogbericht van mij...

Misschien worden het er toch meer...
Halverwege wil ik nog wel eens van idee veranderen...


Er was alleen een diagram van deze bloem te vinden......


Dit is de bloem volgens het diagram...
Vond het een beetje kaal in het midden,
dus haakte het gat dicht 
en de andere bloemen ook gelijk maar vanaf het begin..





Dus ik heb er maar gelijk een beschrijving in het Nederlands van gemaakt met een Fototutorial!

Haakpatroon Bloem:

Haak 6 lossen, 
haak met halve vaste in de eerste losse een cirkeltje


TOER 1: Haak 12 vasten in het rond


TOER 2: Haak in elke vaste van vorige toer 2 vasten
(totaal 24 steken)


TOER 3: Haak 24 vasten in elke steek
Volgens mij ben ik deze toer vergeten,
 als ik naar de foto kijk..., 
maar hij moet eigenlijk wel gehaakt worden....


TOER 4: Haak 7 lossen (=1 dubbel stokje + 3 lossen)
Sla 1 steek over, 1 dubbel stokje in volgende steek,
*3 losse, sla 1 steek over, 1 dubbelstokje in volgende steek*
Herhaal * tot * tot einde toer
3 losse, halve vaste in de 4e beginlosse...

Dit is het hart van de bloem!


 TOER 5: Hecht aan met een andere kleur 
 in een willekeurige losse ruimte!
Haak 4 losse (= 1e dubbelstokje), haak nog 
3 dubbele stokjes in dezelfde ruimte, 2 losse,
*4 dubbele stokjes in de volgende losse ruimte,
2 losse *


herhaal * tot * tot einde toer
Eindig met halve vaste in de 4-beginlosse van deze toer.


TOER 6: 4 losse (= 1e dubbele stokje),
Haak 1 dubbelstokje in dezelfde steek,
Haak 1 dubbel stokje in de volgende 2 steken,
Haak 2 dubbele stokjes in de volgende steek,
2 losse,
*Haak 2 dubbele stokjes in de 1e steek van het volgende groepje, haak 1 dubbel stokje in de volgende 2 steken,
haak 2 dubbele stokjes in de volgende steek,
(6 dubbele stokjes per groepje), 2 losse *


Herhaal * tot * tot einde toer.
Eindig met halve vaste in de 4e beginlosse...


TOER 7: Haak 4 losse (= 1e dubbel stokje),
haak een 5 dubbele stokjes cluster
( 5 onafgemaakte dubbele stokjes die je op de haaknaald laat staan tot de laatste lus


de draad nu door alle lussen trekken...)
Nu heb je het eerste 6 dubbele stokjes cluster!


Haak 6 losse, 1 vaste in de eerstvolgende losse ruimte van vorige toer, 6 losse,

*Haak 6 dubbele stokjes cluster op het volgende groepje,
 6 losse, 1 vaste in de eerstvolgende losse ruimte
van vorige toer, 6 losse *


Herhaal * tot * tot einde toer,
eindig met halve vaste bovenop 
de eerste 6-dubbele stokjes cluster.


De bloem is klaar!


De volgende keer laat ik jullie zien hoe ik de
bloemen in een contrasterende kleur zwart
aan elkaar haak...


Hier alvast een voorproefje....
Het gat in de groene bloem moet ik nog even dicht haken hi..

Wordt vervolgd.....


Liefs groetjes Lindevrouw




3 opmerkingen:

  1. Ik kan je niet vertellen hoe blij ik ben met je geschreven patroon! Ik vind ze echt zo geweldig mooi en ja, het midden dicht vind ik ook mooier. Ontzettend bedankt voor de beschrijving!
    Groetjes, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al een aantal bloemen gehaakt,maar dat aan elkaar haken kan ik niet zo goed.Wanneer ga je dat laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me