links boven

donderdag 7 juli 2016

Dromenvangers haken

Gehaakte Dromenvangers
oftewel Dreamcatchers!!!


De Dromenvanger/Dreamcatcher is eentraditioneel object,
oorspronkelijk van de Ojib (Anishinaabeg),
een Indianenvolk uit Noord-Amerika!


De Dromenvanger oftewel de Dreamcatcher
 vangen je slechte dromen op in het net, 
zodat de goede dromen overblijven.

Wat zijn Dromenvangers ??? 
De dromenvangers worden opgehangen
 boven de slaapplek, waar hij 's ochtends de eerste zonnestralen kan opvangen.


 Volgens de traditie van de Indianen zijn bepaalde dromen bestemd voor specifieke personen en bevatten ze boodschappen die alleen voor hen relevant zijn.


 De dromenvanger kan niet voorkomen, 
dat deze dromen hun bestemming bereiken; 
deze dromen zullen altijd door het web glippen,
 zodat de dromer de belangrijke symbolen 
of boodschappen toch zal ontvangen.



De dromenvanger kan wel de doelloos rondzwervende
 nare dromen, die 's nachts rondwaren, tegenhouden.

 Zonder de dromenvanger zweven deze dromen ongecontroleerd rond en kunnen ze
 slapenden lastig vallen. 




De dromenvanger vangt de nare dromen, 
waarna ze worden vernietigd 
door de eerste zonnestralen.
 Een droom, die op deze manier wordt 
gevangen en vernietigd,
 zou de dromer niet meer kunnen achtervolgen.


Dus slaap je slecht en je wilt mooiere dromen?
Hang dan een dromenvanger boven je bed
of voor het raam in je slaapkamer!
Ze helpen je om een stuk beter te slapen!
Of het allemaal waar is, is maar de vraag, maar je kan het altijd proberen en anders zijn ze heel leuk om te haken
en leuk om op een mooi plekje in je huis op te hangen...


Deze diagram vond ik op Pinterest 
en gebruikte ik voor deze dromenvanger...
De eerste toer haakte ik niet, omdat een dromenvanger
eigenlijk een gat in het midden moeten hebben...
Met haaknaald  nr. 4 en de cremekleurig haakkatoen van Adriafil haakte ik deze droomvanger!

Voor de grote cirkel gebruikte ik een witte ring 
met een diameter van 36 cm. 
De 2e ring was 25 cm en de kleinste ring 15 cm

Het Haakpatroon van de Dromenvanger paste ik 
aan het formaat van de ring... 
Elke cirkel begon ik met 18 lossen en sloot de ring met een halve vaste, de volgende toer haakte ik,
 als de 2e toer van het diagram.
De grootste ring van 36 cm haakte ik toer 2 t/m toer 9
Toer 10 haakte ik 1 vaste in de 5-losse boog, 5 losse,
1 dubbelstokje tussen de boogjes, 5 losse, 1 vaste in het volgend boogje.
Daarna haakte ik 1 toer vasten om de ring om de 5 losse van de vorige toer.
De ring van 25 cm haakte ik toer 2 t/m 6
De ring van 15 cm haakte ik toer 2 t/m 4, waarvan toer 4 zonder lossen ertussen, zie foto...
Daarna haakte ik de cirkel met vasten om de ring!

O ja!  Zoek wat ganzenveertjes en leuke kraaltjes om de dromenvanger te versieren!
Bij de Action kan je voor weinig leuke gekleurde veertjes
kopen in een zakje voor geloof ik 59 cent.

Op Pinterest heb ik al een heleboel Dromenvangers 
verzameld! Kijk daar eens voor nog meer leuke ideeen!

Ook haakpatronen van kleedjes en doilys 
kan je voor een dromenvanger gebruiken!

Heel veel succes als je er ook een gaat maken!
Ze zijn nu weer helemaal hip!

Liefs groetjes Lindevrouw




12 opmerkingen:

  1. Dat ziet er mooi uit! Wat zal jij lekker slapen!
    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi Joke! Het is dat je naam erbij staat, anders zou ik niet kunnen raden dat jij het gemaakt hebt, daar jij nooit voor naturel kiest, maar het bevalt mij. Jou ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf he sinds een maand of wat waart hier ook een dromenvanger haak virusje rond , heerlijk om te doen ;) , jou patroontje is ook een gave zeg ;) ga meteen aan de haak

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet ook niet of het waar is. Het heeft mij wel enorm geholpen want ik heb geen nachtmerries meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw dromenvanger is prachtig. Voor iemand die vaak met veel kleuren werkt, is deze dromenvanger echt bijzonder. Dank je voor het verhaal erbij. Nu bgrijp ik iets meer van de oorsprong en betekenis van dromenvangers. Ik ga er zeker ook eens een haken, want misschien brengt het wat extra positiviteit en rust. Dank je voor het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dromenvanger: heel mooi!
    Fictief of vangen ze heus je slechte dromen op, zodat je er niet mee opstaat?
    Ben zeer benieuwd!
    Sta er wel voor open.
    Dank voor het delen.
    Groetje van Tine.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg leuk. Ik ga hem proberen. Ik heb er al veel gemaakt. Maar nog niet dit patroon . Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedenavond, ik ga hem ook proberen te maken in het zwart. Heb alleen een vraagje. Zijn alle stokjes dubbele stokjes of alleen de laatste toer van de grote ring? Ik hoor het graag van u. Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Monique, Het zijn allemaal stokjes, alleen de laatste toer haakt ik tussen de boogjesgroep 1 dubbelstokje, deze zie op de foto en niet op het diagram groetjes Joke

      Verwijderen
  9. zijn er ook patronen van dieren bv. uilen , ooievaars , enz

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me